'La Hora Musa', presentado por Maika Makovski ,
a las 22:55 horas, en La 2 martes - 14- Mayo , foto.
La lectura i la música per a Julieta Venegas,.
La intèrpret mexicana va brillar aquest divendres en un Primera Persona també marcat per Nik Cohn i Peter Hook,.
En el primer dels seus dos dies, Peter Hook (antic baixista de Joy Division i New Order) es va encarregar, com en els seus tres llibres fins ara, de treure fantasia a la seva experiència musical i en particular a la gestió del mític club The Haçienda, “catàleg de desastres” que va desgranar en un llibre el 2010. Va parlar amb enteresa sobre parts clau del seu periple vital com el suïcidi d’Ian Curtis i el final de la seva participació a New Order. Va calar.
Allò de Hooky va ser, en essència, una entrevista a l’artista per Agnès Marquès. En canvi, Julieta Venegas va estar sola sobre l’escenari, en un format barreja de directe íntim i conferencia sentida. Va voler assenyalar com, en el seu cas, lectura i música formen part d’un mateix microcosmos. Després de llegir alguna part d’un text (exclusiu per al festival) sobre memòries lligades als llibres, interpretava alguna cançó, seva o prestada, que podia servir de complement a cada fragment. Sensació d’estar vivint alguna cosa especial: a pocs festivals trobes una artista de la seva categoria explicant i cantant la seva intimitat a només uns passos del públic.
Política i ciència
L’actuació de Venegas va ser el clímax d’una jornada que va començar unes hores abans amb ‘Antifeixista’, una càpsula sobre l’auge dels moviments d’extrema dreta i la recerca de solucions per combatre’ls. El gabinet d’experts format per Mark Bray, Helena Castellà Duran, Carles Viñas i Jordi Borràs va coincidir a assenyalar la complexitat i diversitat del nou auge; també la inexistència d’una fórmula màgica per a la seva neutralització. Converses públiques com aquesta són un bon pas endavant.Per l’escenari del Primera Persona, decorat aquest any amb motius de fira i parc d’atraccions, també van passar l’escriptor Nik Cohn, qui, acompanyat per la banda sonora de DJ Kosmos, va llegir un text sobre sons que va sentir al carrer i que van canviar la seva vida, i la veterinària, escriptora i poeta María Sánchez, emotiva en el seu recordatori de la diversitat, bellesa i fragilitat d’un medi rural que importa més del que molts urbanites creiem.
TITULO: Cachitos de hierro y cromo -McEnroe: "Parece que la música ya no es lo más importante de los festivales" , . Martes -14- MAYO ,.
Martes - 14- MAYO a las 22:00 horas en La 2, foto.
McEnroe: "Parece que la música ya no es lo más importante de los festivales",.
McEnroe atiende a 'Público' a colación de su nuevo
álbum, 'La Distancia', un disco en el que propone una mirada al pasado
pero sin caer en la nostalgia mal entendida.
Sorprendido por la pregunta, Ricardo Lezón asegura que ni él ni los demás integrantes de McEnroe pueden vivir de la música. Seis álbumes de estudio,
una nominación a un Goya y once años en el negocio no han conseguido
dejar atrás la precariedad. Para el músico la respuesta era obvia, pero
poner el foco sobre esta cuestión ayuda a bajar al suelo el mito del
rock and roll y desnudar una industria cada vez más maltrecha.
Han pasado cinco años desde que McEnroe sacara su último disco, Rugen las flores, y después de que Lezón arrancase su carrera en solitario, todas las pistas caminaban hacia una disolución amistosa de este grupo de Euskadi.
Para llevar la contraria a lo predecible, McEnroe vuelve con La Distancia,
un juego de palabras entre el descanso que se han tomado de sí mismos y
el trecho que dos personas necesitan para evitar toxicidades.
'La distancia' suena calmado y nostálgico, algo que contradice la urgencia del día a día
Es un disco para evadirse, sereno. Se debe en parte a
haberlo escrito alrededor del piano, que te cambia la forma de cantar,
las tonalidades. El piano me transmite sosiego, aunque cuando lo llevas
al rock and roll me transmite estrés. Además, somos muy musiqueros y nos
gusta escuchar la música como se hacía antes. Ahora que tengo hijos
compruebo que pones una canción y al segundo 27 si no les ha gustado se van a otra..., con lo que cuesta hacer una canción.
La idea global del disco ha sido la de mirar atrás,
pero siendo capaz de apreciar todo lo bueno sin añorarlo, y recoger todo
lo que ha sido nuestra esencia. Jugando con el tema de la distancia,
veo que somos muy parecidos a como éramos antes, pero no está escrito
desde la tristeza ni desde la nostalgia mal entendida. No creo en eso de
que cualquier tiempo pasado siempre fue mejor, está escrito desde
cierta melancolía brillante.
Yendo a contracorriente, ¿no tenéis miedo de que nadie dedique un rato al disco? ¿A volveros irrelevantes?
No sé si hemos salido alguna vez de la irrelevancia –dice bromeando–. Alguna vez te planteas cómo podrías adaptarte, y nosotros ya no podemos. Tampoco tenemos mucho control sobre lo que somos ni transmitimos, pero estamos muy contentos donde estamos.
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